maanantai 3. helmikuuta 2014

The Sims 3: Legacy Challenge

Legacy Challenge on Pinstarin The Sims 2 -peliin luoma haaste, jossa yritetään pelata kymmenen sukupolvea läpi tietyillä säännöillä, ilman huijauskoodeja. Pinstar on tehnyt säännöt myös peliin The Sims 3. RSKehrer on tehnyt haasteeseen helpon pistetaulukon.

Peli päättyy, kun 10. sukupolven perijä syntyy. Tavoitteena on pelata sääntöjen mukaan ja saada mahdollisimman paljon pisteitä, ennen kuin 10. sukupolven perijä syntyy. Perijä on kuka tahansa sukulinjaan syntyvistä lapsista. Jos perijä kuolee, tämän sisaruksesta tulee perijä.

Et saa käyttää pelin aikana yhtään mieliala- tai rahakoodia alun FamilyFundsin lisäksi. Itse joudun erityisesti Matkoilla-lisäosan kaupungeissa käyttämään resetSim *Koko nimi*-koodia (vaikka se saattaa nostaa tarpeita), koska sim jää muuten lagaamaan, mutta muuten ei koodia saa käyttää. LC Jalavalaakson tarinaa varten käytän koodia HideHeadlineEffects on, koska en halua Plumbobia blogin kuviin.

Haaste alkaa yhdellä luomallasi simillä, joka on kykenevä tuottamaan jälkeläisen (Nuori aikuinen, aikuinen ja miehillä myös vanhus), mihin tahansa naapurustoon. Et voi vaihtaa aktiivista taloutta haasteen aikana.

Luomasi sim on sukupuun kantaemo/isä. Sim muutetaan tyhjälle tontille, joka maksaa 14 700 simoleonia ja simille jää rahaa 1 300 simoleonia. Jos muutat simisi pienemmälle tontille, jää sinulle liikaa rahaa, joten käytä silloin koodia FamilyFunds *Sukunimi* 1300, jolloin simille jää 1 300 simoleonia. Yhtään enempää ei saa jäädä, piste. Et voi muuttaa pelattavaa sukua pois tältä tontilta.

Kaikkien perijöiden on synnyttävä suvun tontilla (tai sairaalassa), eli perijän äidin täytyy asua tontilla, vaikka edellinen perijä olisi mies. LC Jalavalaaksossa kaikki perijät ovat naisia, joten perijän isän ei välttämättä tarvitse muuttaa tontille, mutta isästä ei tällöin saa pisteitä.

Ikääntyminen ja tarinankulku täytyy olla päällä. Ne saa muokattua pelin asetuksista. Simin eliniän täytyy olla "Normaali", eli
Vauva 3 päivää
Taapero 7 päivää
Lapsi 7 päivää
Teini 14 päivää
Nuori aikuinen 21 päivää
Aikuinen 21 päivää
Vanhus 14 päivää

Huomaa, että tämä asetus on yleinen peliasetus, eli jos muokkaat sitä toisessa pelitallennuksessasi, muokkaa se näihin asetuksiin takaisin, kun pelaat Legacy Challengia.

Vaikka simisi oppisi kokkaamaan Jumaltenruokaa, sitä tai Elonhedelmää ei saa käyttää. Kuolemankukkaa ei saa säilyttää tavaraluettelossa, mutta sitä saa kasvattaa ja myydä. Seuraavaan ikään saa kehittyä syntymäpäiväkakulla aikaisintaan ensimmäisen ikääntymisilmoituksen jälkeen.

Ladattuja esineitä (CC, Custom Content)  saa käyttää, jos ne eivät ole halvempia tai hintaansa nähden parempia kuin pelin omat esineet. Toisin sanoen, yhden simoleonin maksavat sängyt ynnä muut pelin esineitä halvemmat esineet ovat kiellettyjä, samoin esineet, joiden vaikutus simiin on suurempi kuin samanhintaisella esineellä, esimerkiksi, jos pelin sänky maksaa 400 simoleonia ja sen energia on 4 ja sterssinlievitys 3, et voi käyttää ladattua 400 simoleonin hintaista sänkyä, jonka energia on 9 ja stressinlievitys 7. Samat säännöt koskevat modeja ja hackeja, jos simisi hyötyy niistä jotenkin, ei siis esimerkiksi PosePlayeriä. Itse käytän alun rahavaikeuksien jälkeen koriste-esineitä huolettomammin, koska kirjoitan haasteesta tarinaa ja haluan kuvien näyttävän hyviltä, mutta tämä on siis sääntöjen rikkomista.

Perheeseen saa muuttaa kuka tahansa seuraavia poikkeuksia lukuunottamatta:
Sinun luomasi simit. Saat luoda naapureiksesi muita simejä, mutta nämä eivät saa muuttaa perheeseesi tai jatkaa pelattavaa sukulinjaa.
Muiden luomat, ladatut simit: Saat käyttää ladattuja simejä naapurustossa, mutta nämä eivät saa muuttaa perheeseesi tai jatkaa pelattavaa sukulinjaa.
Perheessäsi aiemmin olleet simit, jotka ovat muuttaneet jo pois. Jos sim muuttaa kerran pois, ei takaisin ole tulemista.

Ainoastaan perijä jatkaa pelattavaa sukulinjaa, mutta tämän sisarukset voivat kasvattaa silti pisteitä. Perijää ei saa muuttaa pois taloudesta ennen kuin seuraava perijä on syntynyt. Perijän sisarukset voidaan muuttaa pois taloudesta vasta kasvettuaan nuoriksi aikuisiksi.

Saat adoptoida lapsia, mutta nämä eivät saa jatkaa sukulinjaa. Ne voivat kuitenkin kartuttaa pisteitä niin kauan kun asuvat taloudessa.

Vaikka muutat simin pois taloudesta, tämän keräämät pisteet säilyvät, mutta sim ei voi enää muuton jälkeen kerätä uusia pisteitä.

Perijän puolisosta saa pisteitä, kun tämä asuu tontilla ja on seuraavan sukupolven perijän vanhempi. Pisteitä saa vasta, kun puoliso asuu tontilla ja uusi perijä syntyy.

Kun lapsi syntyy tai kasvaa, sim saattaa saada lisää luonteenpiirteitä. Et saa valita luonteenpiirrettä itse, vaan sinun täytyy arpoa piirre.

Kun sim kuolee, saat tehdä haudalle mitä lystäät. Kuoltuaan sim ei liity enää pelattavaan perheeseen mitenkään, eli kummituksia ei lasketa pisteisiin enää siminä, vaikka kummitus olisi pelattava. Kuollutta simiä ei saa herättää henkiin tiedekeskuksessa. (Kummituksista saa tosin pisteitä, tästä lisää alempana.) Jos perijä kuolee, eikä tällä ole sisarusta joka voisi jatkaa sukua (esimerkiksi tontilta pois muuttanut sisarus ei voi jatkaa sukua) peli päättyy.

 Pisteet

Saat yhden pisteen jokaisesta perijästä. Maksimipistemäärä on siis kymmenen.

Jokaisesta täytetystä elämäntavoitteesta saat yhden pisteen. Peruspelissä tavoitteita on 32, lisäosissa saattaa tulla niitä lisää. Täytetystä elämäntavoitteesta saa ainoastaan kerran pisteen, eli jos joku myöhemmin täyttää saman haaveen kuin joku jo aiemmin, tästä ei saa pisteitä. Pisteitä voi kerryttää ainoastaan tontilla asuva perijän verisukulainen.

Maalatuista perijän verisukulaisista saa pisteen, kun maalaus asetetaan näkyville. Muotokuvassa olevan simin täytyy olla iältään vähintään Nuori aikuinen. Kummituksesta maalattua muotokuvaa ei lasketa.

Jokaisesta eri syystä kuolleesta kummituksesta, joka on totilla, saa pisteen, a.k.a tulipaloon kuolleesta kummituksesta piste, sähköiskuun kuolleesta kummituksesta piste jne. Jos tontillasi on kaikki eri kummitukset, saat yhden lisäpisteen. Erilaisia kummituksia tulee lisäosissa lisää, joten muista tarkistaa, että kaikki eri kummitukset ovat todella kerättyinä, ennen kuin lisäät lisäpisteen.

Talouden jokaisesta 100 000 simoleonista saa pisteen. Nettoarvo lasketaan talon kalustetusta hinnasta ja talouden käteisvaroista. Pisteitä saa kahteen miljoonaan simoleoniin asti eli maksimi on 20 pistettä.

Jokaisesta sukulinjan 100 000 onnellisuuspisteettä saavuttaneesta simistä saa pisteen. Jos simillä on 200 000 onnellisuuspistettä, saat tästä ylimääräisen pisteen. Pisteisiin lasketaan myös käytetyt pisteet.


 Tässä siis peruspelin säännöt lyhyesti. Lisäosiin on vielä erikseen sääntöjä.

LC Jalavalaakso ei ole perushaaste, vaan siihen kuuluu vielä lisää sääntöjä:

Matriarkaalinen LC: Jokaisen perijän on oltava naispuolinen. Tästä ei saa lisäpisteitä.

Vokaalihaaste, muokattu Aakkoshaaste: Aakkoshaasteessa pelataan 26 sukupolvea ja jokaisen sukupolven perijän nimi tulee järjestyksestä aakkosista. Suvun perustaja, G1, alkaa A:lla, tämän perijä, G2 alkaa B:llä ja niin ees päin. Vokaalihaaste on LC Jalavalaaksoa varten tekemäni sääntö, jossa G1 alkaa konsonantilla, G2 A:lla, G3 E:llä, G4 I:llä ja niin edelleen, niin edelleen.

Numerosääntö: Jokaisessa sukupolvessa on yksi lapsi enemmän, eli G1 yksi, G2 kaksi ja sitä rataa trallallaa.

Geenihaaste: Jokaisella perijällä täytyy olla sama vahva piirre kuin perustajalla. LC Jalavalaaksossa tämä tarkoittaa vihreää ihoa.

Maailmahaaste: Kaikki perijät täytyy siittää ulkomaisista simeistä.

Numerosäännön ja geenihaasteen pelaaminen saattavat sulkea toisensa pois erityisesti pelin alkuvaiheessa.

Lähteet:
The Sims 3 Foorum: Legacy Challenge Rules by Pinstar1161
Simswikia: Legacy Challenge

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti